Verslag St. Jacobs Fietsroute, Haarlem-Santiago de Compostella.

Harry's fietsvakanties

Fietslinks

Goor- Santiago de Compostella

dag 32 t/m 39
( St Jean Pied de Port naar Villasur de Herreros)

dag 1 t/m 9
(Goor naar Franse Grens (Sameon))

dag 10 t/m 19
(Franse Grens naar Tours)

dag 20 t/m 25
(Tours - St. Emilion)

dag 26 t/m 31
St. Emilion naar St Jean Pied de Port)

dag 40 t/m 48
( Villasur de Herreros naar Ponferrado)

dag 49 en verder
( Ponferrado naar Santiago de Compostela)

Gastenboek

Fietsvakantielinks op Facebook

Contact
Deze pagina is voor het laatst bijgewerkt op
4-jul-20

Terug naar boven

Klik voor een vergroting en duidelijker foto op de foto

Nederland (Goor) - Santiago de Compostella

dag 32 t/m 39
St . Jacobs Fietsroute deel 3
Traject : St Jean Pied de Port - Villasur de Herreros

Dag 32

Dinsdag 4 juni

St. Jean Pied de Port – Espinal 34 Km 1020hm

Camping Urrobi  € 15,75

Weer warm zonnig 12 – 27c

We slapen eerst uit en spreken af het toch maar te proberen en als het niet gaat dat we dan weer teruggaan.

We doen eerst nog de nodige inkopen voor onderweg en beginnen dan aan de klim naar de Roelandtspas of te wel Ibaneta van 1057 meter hoog.
We starten van St. Jean Pied de Port dat op 175 meter hoogte ligt.
In Valcarlos vullen we eerst het water nog even aan voordat we beginnen aan de echte klim, de aanloop daar naar toe is lekker om in het ritme te komen.

Na Valcarlos komt een echt steil stuk en de klim zal de volgende 16 kilometer steil zijn, en kan nagenoeg alleen op het binnenblad worden genomen en met veelal met achter de 32 of 34.
Hadden we toch nog een lichter verzet moeten nemen?

We nemen regelmatig een korte pauze en tijdens één van deze pauzes komen we in gesprek met Vlaamse pelgrim die in april vanuit België is vertrokken, zo‘n 35 km per dag loopt en deze dag met een Franse pelgrim oploopt.
Je ziet steeds meer camino gangers.

We vervolgen onze klim naar boven waarbij de meeste auto’s rekening met je houden behalve die Engelse camperaar met aanhanger die toch zo nodig in een bocht met een tegenligger inhaalt met gevaar voor andermans leven.
Hij zal wel haast hebben, maar ik hoop voor hem wel zoveel haast dat hij aan de top niet stopt want dan zal ik hem de regels even uitleggen.
Maar ik denk dat hij mijn gebaren en geschreeuw ook wel begrepen heeft.
Wat een verschil met de Spaanse automobilisten die altijd met een grote boog om je heen gaan.

Na een aantal uren bereiken we de top, nemen een korte pauze voor wat foto’s voordat we afdalen naar Roncesvalles.
Hier nemen we een drankje op het bedwingen van de Pyreneeën, bekijken het wel erg kleine plaatsje met heel veel pelgrims en mooie historisch kloosters.
We zien bij het infocentrum de lange wachtrij, en zien af van een stempel en besluiten voor de overnachting wat verderop een camping te nemen.
We zoeken een plek voor twee nachten i.v.m. de voorspelde regen en deze camping met voorzieningen lijkt ons daar geschikt voor.

We dalen verder af naar de camping en als we aankomen is de receptie gesloten en overbruggen we de tijd op het terras en komen in gesprek met een Nederlander die een sabbatical van drie maanden heeft en dwars door de Pyreneeën loopt en een Duitse die samen met haar hond de Camino loopt.

Als de receptie open is checken we in en zetten ons tentje op en als we deze het samen met de tarp hebben staan begint het hard te regenen en dat zal tot de volgende middag aanhouden.

We hebben weer dezelfde buren als in St.Jean Pied de Port, drie e-bikers en één gewone fietster die begin mei uit Zeeland zijn vertrokken samen met twee mannen die de bagage vervoeren in een busje, de vouwwagen opzetten die speciaal voor deze tocht gekocht is, en ook voor hen koken.
Één van de mannen wil na afloop de Camino Norte nog lopen.
In de avond eten we een heerlijk menuutje incl. ieders een halve fles wijn voor € 12,50 in het restaurant met voornamelijk Nederlanders.
Maakt de gesprekken wel wat makkelijker.

Dag 33

Woensdag 5 juni

Espinal regen en rustdag

Camping Urrobi € 15,75

Weer regen 9- 16c

Het blijft de hele ochtend hard regenen.
We blijven dus lang liggen en drinken koffie in de bar, vervolgen ons gesprek met de Nederlandse man, lezen wat en met dat laatste brengen we de middag ook door. Het is een mooie en prima camping om de dag door te brengen.

’s Avonds eten we weer heerlijk in het restaurant van de camping.

Dag 34

Donderdag 6 juni

Espinal – Orican bij Pamplona 44 km 400 hm

Camping Ezcaba € 20,-

Weer goed:  6 – 24c later harde wind

Als we vertrekken is het koud en trekken we de weinige winterkleding die we nog overhebben aan.

De dag begint met een klim en we bereiken vervolgens de Alto de Mezkiritz, 860mtr.
Vervolgens dalen we weer af om daarna de Erro te beklimmen, de beklimmingen zijn pittig maar goed te doen.
Op de top van de Erro nemen we op een verzamelpunt van fietsers en wandelaars met een mooie ronde bank  een koffiepauze en zien verschillende pluimages aan wandelaars van allerlei nationaliteiten voorbij komen.
We komen in gesprek met wederom een Vlaming die alleen loopt en al een paar jaar met de Camino bezig is en nu het stuk van St. Jean Pied de Port naar Santiago wil afleggen.

We dalen af naar het plaatsje Erro, waar de route zich splitst en wij kiezen voor de route over Pamplona.
We dalen verder af, doen wat inkopen in Erro, nemen er een pauze en bekijken een marktje alvorens verder te fietsen.
Na Erro volgt er weer een klim.

Bij de splitsing na Arre op weg naar de camping passeren we de stenen brug over de rivier, scoren we een stempel en bereiken na een korte dag relatief vroeg de camping.

Op de camping komen we s avonds nog in gesprek met een stel uit Zeeuws Vlaanderen dat al vroeg gestopt is met werken en al heel wat fietsvakanties heeft ondernomen

Dag 35

Vrijdag 7 juni

Orican – Puenta la Reina 50 km 460 hm

Camping El Reaal € 20,-

Weer droog 8- 17c

We fietsen terug naar de route in Arre en fietsen vervolgens via, over het algemeen fietsvriendelijke wegen naar Pamplona.

We komen Pamplona in via de oude pelgrimsbrug en gaan langs de oude stadsmuren en via de stadspoort Pamplona binnen.

We wandelen en fietsen door het oude centrum eerst naar de Kathedraal waar we weer een stempel scoren, naar Plaza del Castillo en verlaten de stad weer langs de Citadel.
Helaas leeft de stad, waarschijnlijk doordat wij er zo vroeg zijn, niet echt.
De fietstocht door de stad verloopt prima en we fietsen de stad weer uit naar Cizur Memor en kiezen  daar voor de wat langer maar rustige, westelijke route.

In Zizur Mayor nemen we een korte koffiepauze alvorens verder te fietsen door een prachtig berggebied en langs wijngaarden met Bodega’s en met leuke plaatsjes.

In één van die leuke plaatsjes Euchari ,nemen we een lunchpauze waar naast ons twee mannen op een bankje zitten waarvan wij het gevoel hebben dat ze samen de Camino doen.
Als we kennismaken blijkt dat ze, Ger en Jos, elkaar echter net hebben leren kennen.
Zij overnachten in Auberges, voor Ger de 2e Camino en voor Jos de 3e Camino.
Ze besluiten deze dag samen verder te fietsen.

De route gaat af en toe op en af maar de stijgingen zijn goed te doen.
Onderweg doen we ons nog tegoed aan kersen.

We bereiken Puente la Reina en gaan eerst op zoek naar de camping, die behoorlijk hoog ligt, installeren ons, douchen en brengen een bezoek aan het dorp.

We fietsen door het centrum, scoren weer een stempel, bekijken het plaatsje en gaan op zoek naar een terras en worden opeens begroet door Jos die op een terras zit.

Het blijkt dat Ger en Jos samen op gefietst zijn en Jos van plan was verder te fietsen maar zich bij de brug bedacht heeft en een Auberge heeft gezocht.
We drinken samen wat en na enige tijd komt ook Ger langs die tot zijn verbazing Jos ziet zitten.

We drinken samen wat, en van de luchtige gesprekken komen we op de serieuze gesprekken en vertelt Ger dat vorig jaar zijn vrouw gestorven is.
Hij heeft de camino eerder samen met haar gefietst en toen zij op haar sterfbed vroeg wat hij zou gaan doen als ze er niet meer was heeft hij aangegeven de camino nog een keer te willen fietsen.
De reden voor Jos liggen in relationele sfeer.
Voor  hen dus de reden de Camino te fietsen en wij kunnen hen daarbij alleen  maar vertellen dat het voor ons alleen maar een fietsdoel is.

We vertrekken weer laat naar de camping waar ook de groep Zeeuwse fietsers staat en inmiddels nog meerdere fietsers staan.

Dag 36

Zaterdag 8 juni

Puenta la Reina  - Logrono 70 km 1100 hm

Camping La Playa € 20,90

Weer 10- 23c

We dalen, lopend met de fiets aan de hand, via het grindpad weer af naar het dorp en vervolgen onze route.

Na enige tijd begint de eerste klim van de vele klimmen van de dag.
De tocht gaat door een mooi, maar voor ons als oude fietsers een zwaar landschap, met iedere keer weer met aanmoedigingen of aanwijzingen van de Spanjaarden, een heel vriendelijk volk.

Na een kilometer of twintig komen we in, Estella een mooi plaatsje en het plaatsje heeft ook nog een Decathlon en daar scoor ik een shirt met lange mouw.
Toch af en toe nodig en mijn eigen shirt heb ik voor de Pyreneeën weg gegooid.

We brengen een bezoekje aan Estella en na Estella vervolgen we onze tocht richting Los Arcos.
In Los Arcos, waar een feest is, nemen we pauze.
We overwegen nog even om bij de albergue bij het plaatsje te overnachten, maar we besluiten toch door te fietsen naar Logrono waar Anjo en Jan ook schijnen te verblijven in een Albergue.

We vinden daar een plekje op de camping, met recht een plekje, onze tent kan daar alleen staan als we hem schuin zetten en wij op het pad gaan zitten.
Ja ik weet we hebben geen echt kleine tent, maar voor € 20,90 mag je toch wel wat meer verwachten.

Na enige tijd komt er Duits echtpaar dat ons de groeten van Jos doet.
Als wij verbaasd kijken: Jullie zijn toch Henriette en Harry?  Ze hebben hem net in Logrono weer ontmoet en hadden hem in Puente la Reina ook al ontmoet.
Het Duitse echtpaar schijnt ook op de vorige camping bij ons te hebben gestaan.
Ze waren Jos in Frankrijk al vaker tegen gekomen.

Later gaan we na wat boodschappen nog even de stad in waar het heel druk is in verband met de zowel regionale als lokale festiviteiten.

Anjo en Jan zien we niet in deze mensenmassa.

Naast ons staat naast het Duitse stel ook een jong Engels stel voor het eerst op fietsvakantie is en dat direct voor drie maanden door Spanje, Portugal en Frankrijk.

Dag 37

Zondag 9 juni

Logrono – Najera 34 km 450 hm

Camping El Ruedo € 5,90

Weer goed tot 18c

We fietsen eerst nog even door Logrono en pakken vervolgens via de Pelgrimswandelroute de tocht op naar het stuwmeer, mooi maar zo mooi al sommige Pelgrims getuige hun kreten willen doen geloven dat niet.

We vervolgen vervolgens de Camino wandelroute en zien hoe sommige mensen lopen, ongelooflijk.

In Navarette doen we al wat inkopen bij een winkel, het is zondag dus vast wat inslaan.
We nemen vervolgens een koffiepauze en zien vervolgens ook onze Duitse buren van afgelopen nacht weer.

Henriëtte maakt een opmerking, als er twee Belgische fietsers stoppen en ze ziet dat de één maar één fietstas heeft.
Blijkt dat hij de ene een tas aan zijn echtgenote heeft meegegeven en de andere daarvoor te eigenwijs is, fietsen dus met begeleiding.
We krijgen complimenten en respect van de Belgen die toch een stuk jonger dan ons zijn.

We vervolgen onze tocht, snijden een stukje af door het Wandel pelgrim pad te volgen dat met een file aan wandelaars.

Na enige tijd bereiken we Najera, volgens het boekje een oud koningsstadje, waar blijkbaar ook al feest is gezien de muziek die wij horen.
We vinden de camping gelegen in de oude Arena, installeren ons voordat we het plaatsje in gaan.
Hier staan ook onze Zeeuwse Camino gangers.

Als we het plaatsje ingaan zien aan lange tafels mensen eten, oogt heel gezellig.
We fietsen wat rond en zien opeens Anjo en Jan zitten. Een onverwachts weerzien , we nemen een drankje, wisselen ervaringen uit en zo verder.
Heel leuk en we houden contact.
Zij hebben voor morgen een langere etappe op het programma staan en hebben sinds de aankomst in Spanje niet meer gekampeerd maar gebruik gemaakt van Pelgimsalbergues en zijn daar zeer enthousiast over.

Henriette ziet het overnachten in de Pelgimsalbergues ook wel zitten maar ik niet, ik ben bang dat ik dan weinig slaap.

Als we terugfietsen zien we dat er door het hele dorp tafels hebben gestaan om te eten en die nu opgeruimd worden.

Later op de avond gaan we de stad nog in om de finale Nederland – Portugal voor de Nations Cup te kijken. We worden wel veel afgeleid door de plaatselijke bevolking, blijft altijd leuk mensen te bekijken.

Dag 38

Maandag 10 juni

Najera – Santa Domingo de la Calzada  24 km (+8km)  280 hm

Camping Baneras (4km voor Santo Domingo aan  N120) € 20,- Acsi card

Weer wisselvallig 8-15c

Als we vertrekken besluiten we gezien de weersvoorspellingen voor morgen toch te zien of we Burgos kunnen bereiken en zo niet zover mogelijk te komen ev. door een hotel o.d. te nemen.

We besluiten in eerste instantie de N120 te nemen en zo een stuk af te snijden.
Het is deze ochtend koud, het miezert en later regent het harder.

We besluiten daarom even voor Santa Domingo de la Calzada  de camping te nemen.
De receptie is echter nog gesloten, we drinken koffie en even later komt ook de bemanning van de vouwwagen, van de Zeeuwse fietsgroep. Z ij begrijpen van de dame van het restaurant dat de receptie om 12.00 uur open gaat.

We besluiten de tent op te zetten en melden ons later wel bij de receptie.

We fietsen later het plaatsje in voor boodschappen, bezichtiging en een drankje.
Het is een aardig plaatsje maar op deze 2e pinksterdag leeft het niet echt.
We zijn net op tijd voor de boodschappen.

Als we terugkeren op de camping ontmoeten we bij de receptie bij het inschrijven een stel uit Huizen dat ongeveer tegelijk met ons vanuit huis is vertrokken, ook zij hebben een camper bij huis staan en net als wij ook besloten nog een keer fietsvakantie te ondernemen.

Later kunnen we zowaar nog uit de wind in het zonnetje zitten.

Dag 39

Dinsdag 11 juni

Santa Domingo de La Calzada - Villasur de Herreros 82 km 980 hm

Camping Puerta de la Demanda   € 16,70

Weer eerst regen later half bewolkt en wat regen 6- 15c

Het zal de dag worden van de verkeerde routekeuzes, maar dit later.

De ons beloofde regen komt inderdaad, in de nacht en de ochtend regent het stevig.
Maar in de loop van de ochtend wordt het droog en besluiten we ondanks de donkere wolken verder te gaan.

Als we na de inkoop in het dorp verder willen gaan, gaat het weer regenen, even schuilen, vervolgens koffiedrinken en daarna weer verder.

In eerste instantie nemen we de N 120 maar daar krijgen we al snel spijt van, te druk. 1e foute keus.
We nemen de eerste de beste afslag en zoeken de route weer op.
Na enige tijd worden we ingehaald door een Aziatisch stel en hij geeft aan op kop te gaan tegen de wind in en gaat na enige tijd zonder enig signaal van kop af, of we daar onrustig door gereageerd hebben weet ik niet, maar opeens horen we haar achter ons vallen.
We stoppen ze heeft pijn aan haar arm en schouder.
Ze blijken uit Taiwan te komen en hij staat er op dat wij doorfietsen.
We zien ze niet meer en zullen dus niet weten hoe het afloopt.

Qua omgeving, natuur, plaatsjes en verkeersdrukte is het teruggaan naar de route een goede keus geweest.

Onderweg passeren we van ver een mijnwinning, in eerste instantie denken we aan zout of sneeuw maar later zien we borden van de mijnwinning, wat was het nu ook al weer sulfaat of fosfaat?
Thuis proberen na te kijken.

Na enige tijd komen we in Belorado een knooppunt voor pelgrimgangers waar we een lunchpauze nemen.

We vervolgen onze tocht en vlak voor de afsplitsing N120 en de route komen we onze collega Zeeuwse fietsers achterop.

We besluiten om niet de route maar de N120 aan te houden, dit ondanks de waarschuwingen in het routeboekje over de drukte met vrachtwagens, maar het lijkt ons vrij rustig.
Dus 2e foute keus.
Na enige tijd blijkt het echt wel druk te zijn en vooral bij het klimmen geeft dat een onveilig gevoel.
Maar we zullen verder moeten.

Even voor de top raadplegen we Google Maps om te kijken of er een betere route naar de camping is.
En inderdaad volgens Google is er een kortere route via bosweggetjes met nog maar weinig kilometers, dus volgen we die.
Dus 3e foute keus.
Na enige tijd komen we op een gravel weg, de geadviseerde route wordt heel slecht dus dan maar de andere.
Welke afslag moeten we hebben?
Geen telefoonontvangst meer, dus uiteindelijk maar terug naar N120 om de langere en drukkere route te nemen.

Na teveel kilometers bereiken we te laat de camping na een route met naast teveel kilometers ook nog teveel hoogtemeters met als hoogste punt 1200 meter.

We installeren ons en eten daarna prima in het restaurant bij de camping, waar ook de Zeeuwse fietsers staan die tevergeefs naar de camping in Burgos hebben gezocht. Als ik op internet kijk lijkt het of deze op 2 punten ligt en volgens allerlei websites bestaat deze nog gewoon. Dus gokken we daar morgen op.

Naar dag 40 t/m 48

Terug naar boven

Deze pagina is bijgewerkt op